Hoe laat je waarden leven in je bedrijf?

Waarden laten leven in je bedrijf is een werk van lange adem. Van doen en blijven doen. Maar iedereen kan…

Hoe laat je je waarden leven in je bedrijf… een vraag die vele kmo-zaakvoerders en HR-managers zich stellen. Ik kan je al vertellen: echt moeilijk is het niet, tijdsintensief is het des te meer. Maar elke minuut is de investering waard (ik leg het je zo uit). Maar voor we daarover uitweiden, even de basics.

Waarden – wat zijn het?

De waarden zijn de ruggengraat van je bedrijf. Ze zijn de manier waarop je bedrijf zaken doet, hoe mensen intern met elkaar (horen) om (te) gaan, de onderliggende drijfveer achter bijna elke actie en reactie. Bedrijfswaarden zijn vaak ook de persoonlijke waarden van de kmo-zaakvoerder die ooit het bedrijf startte. Het management (+HR), de CEO of de combinatie van die twee, bepalen de waarden van een bedrijf. Hoe je dit juist doet, is buiten de scope van deze blog maar leg ik je graag een andere keer uit.

Waarom zou je tijd en geld investeren om waarden te laten leven in je bedrijf?

Een oprechte vraag met een duidelijk antwoord: omdat waarden in je bedrijf het leven van iedereen in het bedrijf eenvoudiger én leuker maakt. Eenvoudiger als in tijd besparen en uiteindelijk dus geld opleveren.

Wat meer duiding is allicht welkom. Waarden helpen een identiteit te geven aan een bedrijf. Een identiteit waar klanten én (toekomstige) medewerkers zich mee kunnen verbinden (of waarde aan geven) en dus een USP worden van je bedrijf.

Een voorbeeld uit eigen huis: oprecht, doordacht en enthousiast zijn de 3 waarden van Kompagnon. In alles wat we doen: marketing, sales, rekrutering, … zitten deze 3 waarden vervlochten. Vaak niet letterlijk maar wel in de manier waarop. Het zit in onze manier van schrijven, onze manier van werken en onze manier van zijn. Op netwerkevents, in communicatie, overal. Zo communiceren wij open en eerlijk over onze tarieven, zullen wij altijd oprecht advies geven (ook al is die a-commercieel voor ons of weten we dat dit slecht zal vallen) en gaan we met strategie nooit over 1 nacht ijs. We staan altijd aan. Zijn enthousiast in begroeting maar ook tijdens meetings. Onze waarden is wie we zijn.

Hoe helpt ons dat? Wij trekken personeel aan met zelfde oprechte instelling en dosis energie dat zich uit in enthousiasme. Dit zorgt voor kortere sollicitatieprocedures en betere matches. HR dankt je bij voorbaat. We moeten ook minder geld investeren om de juiste instroom te krijgen, want het is duidelijk waar we voor staan en wie of wat we zoeken. Onze klanten hebben een (terecht) diepgaand vertrouwen in wat we doen en we hebben een oprechte connectie met onze klant. Dit zorgt ervoor dat we weinig tot geen verloop hebben op onze klanten én ze ambassadeurs zijn voor ons werk. Dit verlaagt weer de kost van sales.

Omdat onze waarden écht zijn en we ze laten leven, besparen ze ons dus heel wat tijd en geld. Reden genoeg dus om er ook werk van te maken, toch?

Hoe ga je van start?

  1. Bepaal de waarden van je bedrijf.

Hoe evident kan het zijn natuurlijk. Echter, veel bedrijven hebben nog concrete waarden geselecteerd en dat is natuurlijk wel stap 1.

  • Bespreek op managementniveau de invulling van de waarden

Wat verstaat het management onder een waarde. Maak dit duidelijk met concrete, werkplaats gerelateerde / bedrijf gerelateerde voorbeelden. Zorg dat het management hierover op 1 lijn zit.

  • Betrek ieder departement/iedere medewerker bij de introductie van waarden

Beleg een meeting/organiseer een workshop/…. Om alle medewerkers te informeren over wat de waarden zijn (ja dit is top-down) én geef hen de kans om vanuit hun eigen functie hier een invulling aan te geven. Laat hen het vertalen naar hun job, het management bevestigt dan hun invulling of visie of stuurt bij.

  • Communiceer zowel intern en extern consistent over je bedrijfswaarden

Maak de waarde visibel intern (van toilet tot prikbord tot …) in woorden en daden. Maak je bedrijfswaarden deel van de jaarlijkse evaluatie voor iedere medewerker, maak ze een vast onderdeel in je vacatures, introduceer ze in de copy van je marketingcampagnes, bepaal er je volgende salesactie op.

Waarden horen indirect aanwezig te zijn doorheen heen je bedrijf, elke dag opnieuw. Door ze zichtbaar te maken maar ook vaak indirect te verwerken.

De kunst van het laten leven van waarden in je bedrijf is once in a lifetime achievement maar een continue investeren en inzetten op het laten leven van de waarden in alles wat je doet. Het is een alertheid die je in je HR-team, marketing- en salesdepartement moet aanleren en onderhouden. En als je dat doet, maak je het leven van iedereen eenvoudiger en leuker, spaar je tijd en levert het je zelf geld op.

Zeg nu zelf, doen toch?

Geen idee hoe je aan de waardebepaling begint of heb je hulp nodig bij de implementatie en doorleving van waarden in jouw bedrijf? We helpen je op weg.