meetbare marketing

Niet alles is meetbaar

Wie marketing zegt, denkt meestal ook aan uitgaven en kosten. Want al dat brandingmateriaal en die campagnes, dat kost geld.…

Wie marketing zegt, denkt meestal ook aan uitgaven en kosten. Want al dat brandingmateriaal en die campagnes, dat kost geld. Iedereen wil terecht heel graag weten hoeveel dat uitgegeven geld nu eigenlijk opbrengt. De return on investment moet duidelijk zijn, want meten is weten. Er zijn tegenwoordig heel veel zaken die gemeten kunnen worden. Denk maar aan het aantal kliks op een advertentie, hoe groot de doelgroep is, hoeveel bezoekers er zijn op een specifieke landingspagina, en voor wie echt all the way wil gaan, kan ook uitrekenen hoeveel het kost om van een prospect een klant te maken.

Bij Kompagnon zijn we fan van het meten van marketingefforts, maar we geloven niet dat je alles kan meten. Marketing heeft enerzijds een sterke link met data, maar anderzijds heb je emotie. Het gevoel dat je hebt bij een brand, waarom je steeds terugkeert naar een bepaald merk, waarom je je aangetrokken voelt tot een bepaalde stijl, waarom bepaalde teksten een lach op je gezicht toveren, … dat is niet meetbaar. Maar het is niet omdat het niet meetbaar is, dat het niet bestaat. En dat is niet enkel zo voor consumer products. Ook voor B2B marketing is dat het geval. Een uitstekende service, een uniek event, waardevolle inzichten waar je mee aan de slag kan, een goed gesprek, … zorgt ook voor een community.

Een succesvolle marketingcampagne moet niet alleen data-driven opgesteld worden en analytisch benaderd, het moet de doelgroep echt aanspreken met een heel herkenbare branding. Enkel zo kan je een vaste klantenbasis en community opbouwen. Die community wil erbij horen, die maakt als ambassadeur anderen warm om er ook bij te horen en dat bepaalt heel sterk de groei van je bedrijf of merk. Denk maar een medewerkers die persoonlijke contacten aansporen om ook te solliciteren bij jouw bedrijf, vaste klanten die zonder iets terug te verwachten jouw organisatie aanraden aan gelijkgestemden of met plezier meewerken aan een testimonial, …

Wanneer die community voelt dat er een actie opgezet word om puur op korte termijn winst te maken, haakt die community heel snel af. Want zij voelen je brand aan vanuit een emotionele connectie. Wanneer je de community verliest, verlies je de believers. Je houdt dan misschien wel de koopjesjagers over of degenen die zich aangetrokken voelen tot een snelle promotie, maar jouw merk zit niet in hun DNA. Zij zijn even vatbaar voor de lokroep van een volgende partij. En dat zal zich uiteindelijk ook vertalen in jouw verkoopcijfers. Zo verlies je serieus aan brand equity en dat bouw je niet zomaar opnieuw op.

Maar wat draagt dan wel bij tot een succesvolle marketingcampagne?
Data alleen zal dus niet zorgen voor meer vraag. Innovatie en creativiteit doen dat wel. Je klanten meenemen, inspireren en overtuigen van iets dat ze niet wisten dat ze het nodig hebben. Hoeveel acties heb jij al opgezet om de emotionele connectie van je community met je merk of bedrijf te versterken?

Heb je hulp nodig bij het opzetten van succesvolle marketingcampagnes? Je weet ons te vinden.