Herkenbaar? Bestaande klanten lijken al eeuwen klant en de zaken gaan op zich niet slecht. Toch voel je (of zie je het aan de cijfers) dat er nood is aan nieuwe klanten om ook in de toekomst gezond te blijven.
Maar hoe doe je dat? Hoe zoek je vandaag nieuwe klanten? Want je bestaande klanten zijn er al zo lang en nieuwe klanten zoeken is toch weer even geleden. En nu loopt alles digitaal (of zo lijkt het toch)… en je hebt toch een website…hoe begin je er aan?
Wel, let’s find out.
Laten we starten met goed nieuws: nieuwe klanten zoeken gebeurt vandaag OOK digitaal maar de beste leads zijn nog altijd via mond-aan-mond reclame en het persoonlijk netwerk, wat digital agencies soms ook mogen beweren (de goeie doen dat niet hoor 😉).
Net als voorheen moet je product of dienst relevant zijn en genoeg toegevoegde waarde hebben voor nieuwe, potentiële klanten. (Wist je trouwens dat je gemiddeld 1 USP per jaar verliest als bedrijf tov je concurrenten?) De eerste check moet dus zijn: biedt mijn aanbod nog toegevoegde waarde voor de markt/nieuwe klanten? Is dit een ja? Dan kunnen we verder.
Bekijk dan de klanten die je vandaag hebt en waar je er meer van wil (want je hebt vast klanten waar er 1 of 2 genoeg van zijn). Bekijk hun sector én wie in deze bedrijven de beslissing neemt om samen te werken met een bedrijf zoals het jouwe. Zo voorkom je dat je verkeerde profielen begint te targetten bij nieuwe potentiële klanten.
Ga na hoe je dat soort bedrijven én die profielen het best kan bereiken. In sommige sectoren verzamelen ze zich op een beurs, bij andere zijn enkel verkopers op de beurs aanwezig en kan je daar niets mee doen. Sommige zijn gevoelig voor digitale campagnes, andere kan je misschien via je eigen netwerk en via-via benaderen. Hoe je weet hoe je bepaalde bedrijven en profielen het best benadert? Uit eigen ervaring, door rond te vragen of er een externe expert of agency op te zetten.
Begin met visjes uit te gooien en monitor het resultaat. Visjes is bewust een verkleinwoord. Ga niet direct voor zware (digitale) campagnes en flashmops in het station van Antwerpen maar target (digitaal) een selecte groep, meet en stuur bij. De (digitale) opties om jezelf als bedrijf kenbaar te maken bij (nieuwe) doelgroepen zijn enorm, het is de kunst gericht te testen (zonder teveel geld uit te geven) en bij te sturen.
Zorg er wel voor dat je platform waarop je de resultaten van je efforts laat landen (vaak zal dit je website zijn) is uitgerust met tools die gedetailleerde informatie over de bezoeker kunnen verschaffen. Installeer dus een tool zoals Captain data, Leadinfo of hubspot zodat je weet wie er reageert op je campagnes, op welke producten ze klikken, in welke diensten ze interesse hebben om nadien persoonlijk via telefoon op te volgen.
Wanneer je een toegevoegde waarde hebt in de markt, zijn er allicht (maar niet met zekerheid) nieuwe klanten te vinden die hiervoor willen betalen. Het is een kwestie van op een slimme manier bestaande klanten te spiegelen, gerichte marketingacties op te zetten en nauwkeurig te meten wat beweging veroorzaakt.
En de beste manier om nieuwe klanten te vinden, is nog altijd referentie of doorverwijzing vragen bij bestaande klanten of partners. Sales genereren bij nieuwe klanten is een kwestie van gericht durven vragen en doen. Een aanbod hebben dat ertoe doet en het kenbaar maken aan zij die beslissen.
Heb je hulp nodig bij het vinden van nieuwe klanten? Bekijk dan onze opties van in-house sales manager.